تجربیات

سلام...تجربیات یک دانشجوی پزشکی(که خودم باشم!) از کنکورش را اینجا میخوانید. امیدوارم مفید باشد :-)

دنبال کنندگان ۸ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

پست نهم: زیست

چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۱۰ ب.ظ
زیست واقعا مهمترین و در عین حال سخت ترین و چالشی ترین درس کنکوره و تلاش میکنم همه اون چیزی که میدونم و فکر میکنم درسته رو بگم بهتون:
1)به هیچ وجه نباید بگذارید رابطه تان با کتاب کم رنگ بشود. قبلا هم گفتم نباید روزی باشد که دوساعت زیست نخوانده بخوابید... حتی تعداد بسیار زیادی رتبه خیلی خوب(تک رقمی ودورقمی) میشناسم که کتاب های زیست را خط به خط و واو به واو حفظ کرده بودن...و به واقع نیز بعضی از فصول زیست عجیب نیاز به حفظ کردن و تکرار های پیاپی دارد مثلا سه فصل آخر زیست پیش..
2)هیچ وقت نباید درسنامه یا جزوه یا هرچی دیگه رو جایگزین متن کتاب کرد. ولی تست زدن هم نیاز است. ببینید گاج یک کتاب تست بسیار سطح بالا داره به نام آی کیو(IQ) زیست که دو جلده یک جلد سوال و یک جلد پاسخ نامه به نظرم این کتاب را تهیه کنید و هنگامی که کتاب درسی را خواندید بلافاصله پس از آن شروع کنید به زدن تست های این کتاب...این تست هارا کاملا به صورت آموزشی بزنید حتی کتاب را هم کنارتان باز بگذارید و دقیق ببینید چطوری از همین کتاب زیست سوال طرح میکنن که هرچی مخ میسوزونی نمیشه زدش!! تک تک گزینه هارا برسی کنید و درستی یا نادرستیش را دقیق مطابق کتاب بررسی کنید.
البته اصلا نباید ناامید بشید سختی سوالات کنکوراینقد زیاد نیست..ولی اگه هم سطح با این کتاب درس بخونید خیلی ورزیده خواهید شد...اگر دیدید یک قسمت از کتاب برایتان گنگ است میتوانید از درس نامه های خوب استفاده کنید(ولی جایگزین کتاب درسی نکنید) به نظر من بهترین درسنامه های موجود درسنامه کتاب های زیست خیلی سبز است..به هیچ عنوان طرف کتاب های نشر الگو نروید..باز هم تکرار میکنم به هیچ وجه هیچ یک از کتاب های زیست نشرالگو را نزنید...وحشتناک غلط علمی دارند...حتی بعضی سوال های کنکور را هم غلط جواب داده...
3) هر چی این چندسال زیست کنکور سخت تر شده همزمان بیشتر به خط کتاب وابسته شده. درسته که سوالات مفهمومی و ترکیبی طرح میشن ولی باز اغلب گزینه ها از کتاب انتخاب میشن و برای همین نکته عجیب غریب که تو کتاب نباشه خیلی کم تو تستا پیدا میشه. اینارو گفتم که به این برسم ک وقتی کتاب درسی خیلیا رو میگیری ورق میزنی میبینی گوشه های کتاب را ورداشته خیلی ریز ریز چیزی نوشته...وقتی ازش میپرسی اینا چیه؟ میگه: وقتی تست میزدم نکاتش رو گوشه کتابام مینوشتم که بعدا مرور کنم... حالا اگه خیلی دقیق بشیم میبینیم 80 درصد این نکته ها دقیقا همون متن کتابه که چون این دوستان به متن کتاب تسلط نداشتن وقتی تست میزدن فکر کردن اینا هم نکته جدیده و سریع ورداشتن دوباره نوشتنش تو کتابشون!! پس شما اینجوری نباشید! البته یک چیز را باید خیلی دقیق بررسی کنید و آن سوال های سال های قبل کنکور سراری است چرا که معمولا هر سال چند عدد نکته که به طور واضح در کتاب قرار داده نشده را در کنکور میگذارند که باید از آن ها برای سال های بعد بلد بود: مثلا این که نوزاد قورباغه قلبی مثل ماهی دارد مستقیم در کتاب عنوان نشده ولی در کنکور 94 سوال بوده و ما باید بلد باشیم یا مثلا این که لنفوسیت ها دیاپدز دارند در 94 مطرح شد یا هر گیاهی که رشد پسین دارد دانه دار است در خارج 93 مطرح شده بود!...پس تست های سال های قبل کنکور را به دفعات زیاد بزنید تا این نکته ها ملکه ذهنتان شود
4)هرچه بیشتر جلو میروید باید فصل های قبلی هم در خاطرتان باشد به نظرم یکی از بهترین روش ها برای این کار ترکیبی درس خوندنه یعنی این که هر پاراگراف جدیدی که میخونیم ببینیم قبلا تو فصل های قبل چه چیزهایی در باره این موضوع یا این جانور یا... خوندیم و باید برگردیم و اون قسمت هارا دوباره بخوانیم...
5)سعی کنید یک زیست محکم و درستی را در ذهنتان شکل بدهید و هی آن را تقویت کنید یعنی تلاش کنید هر قسمتی یاد میگیرد کاملا دقیق و از لحاظ علمی درست باشد...نگذارید نکته مبهمی در ذهنتان بماند اصلا نترسید که وقت زیادی را برای برسی کردن نکات مبهم صرف کنید...مثلا من خودم یه روز وقت گذاشتم تا وقایع دقیق لقاح سلول های جنسی را که کتاب خیلی مبهم توضیح داده را یاد بگیرم..به شکل ها اهمیت بسیار زیادی بدهید به دفعات زیاد برگه ای بردارید و از حفظ تک تک شکل هارا برای خودتان بکشید...مثلا این که کلیه سمت راست پایین تره(به علت وجود کبد!) یا مثلا قطر میزنای از بالا به پایین برخلاف قطر لوله های جمع کننده ادرار کاهش میابد یا این ک بند ناف یکی سیاهرگ و دوتا سرخرگ داره(سراسری 94) یا این که در ناحیه لگن از روبه رو اول سرخرگ وجود دارد و بعد سیاهرگ ودر نزدیک کلیه ها برعکس فقط از شکل ها قابل برداشتند!
6) سعی کنید زیست را تا عید خلاص کنید و پس از آن به ایجاد تسلط عمیق بپردازید یعنی مجموعه تست های 50 تایی جامع را به صورت زمان دار(ولی نه در 36 دقیقه! چون حداقل 50 دقیقه وقت میخواهد) بزنید و تکتک گزینه هارا بررسی کنید و الی الآخر برای این کار کتاب آزمون زیست خیلی سبز خیلی خوب بود.. من برای بررسی سوالات زیست تک تک سوال هارا چه درست زده بودم چه غلط خیلی کوتاه دلیل درستی یا نادرستی همه گزینه هارا جلویش مینوشتم...درست است خیلی وقت میگرفت ولی باعث به وجود آمدن تسلط زیادی میشد...
7)فعلا چیز دیگه ای یادم نمیاد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۷
سیب سبز

نظرات  (۷)

سلام 
ممنون از اینکه اطلاعاتتون رو در اختیار ما میگذارید
یه سوال...اگه در طول تابستون نتونیم دروس اختصاصی پایه رو(مثلا ریاضی) تموم کنیم خیلی بده؟؟
من امکانش هست که نتونم ریاضی و شیمی رو توی مدت زمان باقی تموم کنم و.بخاطر همین یا همش نگرانم یا اعصابم خورده...:-\ میشه پیشنهادتون رو واسه این یک ماه بگید؟
من امسال پیش هستم
پاسخ:
سلام خواهش میکنم.
ن بد نیست.
من جای شما بودم از همین حالا شروع میکردم از برنامه آزمون 27مهر قلمچی درسارو جلو میبردم و مرور میکردم.
سلام 
ممنونم
برنامه رو توی سایت میذارن؟؟
من هرچی گشتم نبود اخه :-\
پاسخ:
بفرمایید:
http://www.kanoon.ir/Public/Repository?gid=15&mid=1
خیلی ممنونم..سپاس فراوان
حجمهای کم و معقولی هستن
پاسخ:
بله کامل بخوانید ولی پیش روی کنید... وقتی در هر کتاب مبحث آزمون تمام شد بروید مبحث آزمون بعدی... در عین حال مرور بخش های قبلی خیلی مهمه..

تک تک مطالبتونو خوندم ...
ممنونم از زمان کی گذاشتید و این قدر عالی راهنمایی کردین :)
شما خودتون قراره دانشجوی چه رشته ای و چه دانشگاهی شید؟؟؟؟

پاسخ:
سلام...خواهش میکنم.
پزشکی اصفهان قبول شدم.
سلام ممنون بخاطر این اطلاعات
یه سوال داشتم
شما خودتون برای زیست از چه کتاب تستایی استفاده کردیذ؟
اخه فکر کنم.iq پارسال نبود 
پاسخ:
خواهش میکنم. IQ زیست پارسال 3 ماه قبل از کنکور و پاسخنامه اش هم یک ماه قبل از کنکور چاپ شد ولی خب معلومه که به درد ماها نمی خورد. البته مولف هایش همان طراحان آزمون های زیست ماز هستن و بسیاری از سوالاتشون مشابه بود.. من خودم پارسال خیلی سبز میخواندم...عالی بود..
سلام آقای سیب خسته نباشید
یه سوال داشتم 
من برای زیست جزوه ی قوی ای ندارم ،بنظرتون فقط کتاب درسی و کتاب آی کیو رو بخونم کلفیه؟ یا از درسنامه ی کتابای دیگه هم استفاده کنم؟
پاسخ:
سلام. کلا نباید برای زیست جزوه خوند..
آره اگه تست های آی کیو رو به صورت آموزشی بزنین کفایت میکنه..اگر وقت دارید بهترین درسنامه ها هم درسنامه های خیلی سبزن:-)
خیلی ممنون بابت پاسخگوییتون
یه سوال دیگه هم دارم خدمتتون..
جریان چیه که میگن کتاب عمارلو رو بخونید برا نکات ترکیبی و فلانو بخونید نکات ترکیبیش عالیه و...
ینی شما اصلا نکات ترکببیو از کتابای دیگه نمیخوندید و فقط کتاب درسیو خودتون برا خودتون ترکیبی میکردید؟؟ یا اینکه نکات ترکیبی کتابای مختلف رو هم میخوندید؟

پاسخ:
ببینید همین نکات ترکیبی رو مولف ها از ربط دادن قسمت های مختلف کتاب درسی درست میکنن. یعنی مثلا میان هر جایی از کتاب درباره کرم خاکی یه چیزی گفته رو میذارن کنار هم بهش میکن نکته ترکیبی مثلا از فصل گوارش لوله گوارششو میگن از فصل تنفس تنفسشو و الی آخر... خب وقتی شما کتاب درسی رو مسلط بشین خود به خود به این چیزا هم مسلط میشید... جدا از این حافظه تصویری که خوندن کتاب درسی بهتون میده کتاب کمک درسی اصلا نمیده... کلا برای زیست کتاب درسی را باید بی نهایت خوند و از یه منبع تست سخت به صورت آموزشی زد..این تست آموزشی زدن حکم همون نکات ترکیبی خوندن رو داره ولی بازده آموزشیش خیلی بالاتره چون شما قبل از خوندن نکته ذهنتون رو درگیر حل سوال کردید..و با شیوه به کار بردن اون نکته هم آشنا شدین. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی